lopak air


dunia rempitku bermula di zaman sekolah..aku teringat waktu ketika itu sebelum aku di beri kan lesen sebagai seorang penunggang motorsikal,muka yg macho nih pergi -balik sekolah hanya menggunakan pengangkutan awam yg disediakan 'mak pak' aku.

bila keinginan membuak utk mendapatkan sebuah motorsikal..

"pak..adik nak motorsikal ley dok? bkn pa adik pi sekolah susah la yela skg dh start kelas tambahan tak dak bas lagi nak pi amik adik (dengan muka harapan) "

"pak bukan pa..pak risau adik pi sekolah naik motor nuh.kang elok-elok tiap hari pi sekolah dah pandai nak melencong.adik paham-paham jela adik dah besar kan."


***********************

"wah..dah sebulan juga aku bergelar mat rempit nih"

"blah arr ko der..setakat nama jer rempit,tapi tak race pe brg? penakut ka ha..tak gentleman arr bro"

"ooo..nonono..mak pak aku kata nak hidup selamat dunia akhirat tak baik lumba-lumba nih bahaya utk kesihatan.ko pun taw kan aku nih 'title' jer rempit tapi aku bukan golongan cm korg semua pa dia org panggil skg?"

"samseng jalanan arr der,baru macho"

"hm..macho toya ang,cukup ari bulan tak berbini aku.dahla..aku nak gerak nih hujan nak turun nih tak sampai umah aku kang"

"oi..buku kedatangan kelas tuh pi anta,aku nak gerak dulu chow.."

**************************

selang beberapa minit buku kedatangan di hantar ke pejabat,hujan turun dgn lebat nya.betul org len ckp 'penungguan nih satu penyiksaan'.mengikut percaturan,aku rasa dekat 50 kali aku membelek jam tgn aku dgn harapan hujan berhenti.selepas 2jam,aku dgn nekad pi berteduh dekat dgn koperasi,tiba-tiba satu idea yg tak aku jangka boleh terlintas dalam fikiran nih.hmm..beruntung aku duk dekat dgn koperasi nih..

"akak koperasi, payung tuh jual ke atau apa?"

"adik,kalau tak jual bukan nama nya koperasi la byk kan payung nih.takkanlah semua tuh akak punya syg oi."

"yeke..syg punya pasai saya nak beli satu ye syg (gatal nye huhu..)"

"woi budak..mne ko dpt payung aku tuh?"

mengikut penilaian hujan rasa akan berhenti dalam 2-3 minit lagi.aku pun apa lagi bersiap-siap nak balik bukan pa takut mak pak aku risau aku tak balik.dengan tekad utk sampai kerumah dgn selamat tgn kiri ku sisip kan payung supaya buku-buku dlm beg tak da la bsh.

ketika dalam perjalanan pulang,angin tiup sepoi-sepoi bahasa membuatkan payung aku mahu terbang tapi ku kuatkan gengaman jari supaya tidaklah rugi payung yang baru di beli sebentar tadi (terkenang akak yg panggil aku sayang tuh).dalam tidak ku sangka,rupanya perancangan aku utk balik ke rumah tidak terfikir terlalu panjang.aku lupa tentang lopak-lopak air di sepanjang jalan raya tuh.selang beberapa minit satu lori dari arah bertentangan melanggar lopak tersebut dan aku lah mangsa nya..

"waaa...kenapa tak tggu sekejap wahai si lori,umah aku depan tuh jer (dengan muka sedih)".

*wah tension nya pagi tadi hujan kat sepang, terjejas penunggangan aku ke shah alam.


4 comments:

Anonymous said...

hujan tu rahmat,apa... hehe

Firdaus Yusuf said...

btoi2..cme nak tgu hujan berhenti tuh yg xnyabar nye..huhu

Double AA said...

Mcm mn nk naik superbike ni. :P

Firdaus Yusuf said...

huhu..xpe2..superbike mau jugak..

Post a Comment